تبلیغات
ورزشی - ویتامینها
 
ورزشی
با ورزش شاد و سلامت بودن
 
 
چهارشنبه 17 آذر 1389 :: نویسنده : عدنان صادقی

ویتامینها

 

نقش ویتامینها در بدن

 

ویتامینها برای ادامه حیات ، حفظ بهداشت و سلامتی مطلوب و اجرای ورزشی ضروری هستند ، اما نیاز به آنها خیلی ناچیز است . از آنجا كه برای تولید انرژی بدن به ویتامینهای مشخصی نیاز می باشد . لذا بسیاری از ورزشكاران معتقدند كه آنها باید مقدار ویتامین بیشتری به شكل مكمل مصرف كنند .

به ورزشكاران باید توصیه كنید :

 

1 ویتامینها به عنوان بخشی از دستگاه های آنزیمی عمل می كنند تا اعمال بدن را تنظیم كنند .

2 ویتامینها ،‌ هر چند تامین كننده انرژی نیستند ، ولی در فرآیندهای اكسایشی سلولها برای رهایش انرژی مورد نیاز فعالیت های ورزشی به عنوان كوآنزیم عمل می كنند .

 

هنگام فعالیت های ورزشی ، ویتامینها چگونه به فرآیند ازاد شدن انرژی كمك می كنند ؟

زمانی كه سلولهای عضلات به انرژی نیاز دارند ، كربوهیدراتها و چربیها به یك سلسله واكنشهای آزاد سازی انرژی مثل ATP تجزیه می شوند . ویتامینها B1 ، B2 ، B3 ، B9 به این واكنشهای آزاد كننده انرژی كمك می كنند .

 

الف ) در چه شرایطی باید از ورزشكارانتان بخواهید تا مكمل ویتامین مصرف كنند ؟

 

1 ورزشكاران رژیم دار : احتیاجات ویتامینی ورزشكاری كه تحت یك رژیم غذایی به شدت كم كالری قرار دارد ، به هیچ عنوان تامین نمی شود .

2 ورزشكاران آسب دیده : اگر ورزشكار آسیب دیده ای به دلیل نگرانی از اضافه وزن ، كمتر غذا بخورد ، تجویز مكمل ویتامین برایش ضروری است ، زیرا او برای بهبود به مواد مغذی نیازمند است.

3 استفاده كنندگان از آسپرین : اگر ورزشكاری برای جبران آسیبها ، برای جبران آهن و ویتامین C به طور مرتب از آسپرین استفاده می كند ، احتمال كاهش ویتامین C و اسد فولیك در او افزایش می یابد .

 

ب ) ورزشكاران باید چه نوع مكمل ویتامینی مصرف كنند ؟

 

آن مكمل ویتامینی كه شما به ورزشكاران توصیه می كنید ، نباید بیشتر از 200 درصد مقدار مجاز روزانه همه ویتامینها و املاح معدنی باشد .

 

ج ) آیا مكملهای ویتامینی همه نیازهای مواد مغذی یك ورزشكار را تامین می كند ؟

 

به ورزشكارانتان تاكید كنید كه مكملهل نمی توانند همه احتیاجات مواد مغذی شما را تامین كنند . اصولا مكملها تامین كننده كالری یا پروتئین نیستند . به یاد داسته باشید مواد درون غذاها ، در قرص پیدا نمی شود .

 

آیا مصرف زیاد ویتامینها می تواند تندرستی ورزشكاران را به خطر اندازد ؟

 

از آنجا كه ویتامینهای محلول در چربی به آسانی در بدن ذخیره می شوند ، لذا مصرف بیش از اندازه آنها به مسمومیت ویتامینی منجر می شود . برای مثال ، ورزشكاری كه بیش از حد لازم ویتامین A مصرف كند ، ممكن است به ضخیم شدن پوست و سر درد مبتلا شود و سریعتر بیمار گردد و مصرف بیش از حد ویتامین D نیز می تواند باعث استفراغ ، اسهال ، ضعف عضلانی و آسیب كلیه ها شود .

مصرف زیاد ویتامینهای محلول در آب با اختلالات كمتری همراه است ( ویتامینهای B كمپلكس و C ) زیرا مقادیر اضافی این ویتامینها از راه عرق ، ادرار و سایر مایعات دفع می شود . برخی از اثرات زیان بار مصرف بیش از حد ویتامینهای محلول در آب مانند ویتامین C كاهش قند خون و كرختی و مصرف بیش از حد ویتامین B منجر به فلج می شود .

 

آیا شواهدی وجود دارد كه از بهتر شدن عملكرد ورزشی بر اثر مصرف ویتامین اضافی حمایت كند ؟

 

چون كربوهیدراتها سوخت اصلی ورزشكاران به حساب می آید ، بنابراین آنها با خوردن غذاهای كربوهیدراتی ، ویتامین A و D مورد نیاز خود را بدست می آورند .

برخی از پژوهشها از این ادعا حمایت می كند كه ویتامین E می تواند از كاهش استقامت هوازی در ارتفاعات جلوگیری كند بنابراین ورزشكاران می توانند با مصرف رژیم های غذایی غنی از سبزیجات برگدار و غلات ویتامین E مورد نیاز بدن خود را بدست آورند .

مكملهای ویتامین K می تواند به مسمومیت منجر شود . بنابراین ، ورزشكاران هیچ نیازی به مكملهای ویتامین K ندارند .

اگر ورزشكاری دچار كمبود ویتامین گروه B شود ، عملكرد استقامتی او تضعیف می شود ، چون انجام فعالیت استقامتی به تولید انرژی مستمر وابسته است .

مكمل ویتامین C می تواند برای ورزشكاران كه دائما در معرض فشار تمرینهای شدید بدنی هستند ، مفید باشد . شواهد كافی نقش مهم ویتامین C در ساختن كلاژن را تائید می كند . بهترین روش برای افزایش دسترسی به ویتامین C و دریافت آن ، یك رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها ، سبزیها و حبوبات كامل است . برای مثال ، 160 میلی گرم آب پرتغال و نصف برگ كلم فرنگی دو برابر مقدار نیاز روزانه ، ویتامین C را تامین می كند .

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 16 مرداد 1396 05:12 ق.ظ
Hi there, the whole thing is going fine here and ofcourse
every one is sharing facts, that's really good,
keep up writing.
شنبه 14 مرداد 1396 06:34 ق.ظ
Tremendous things here. I am very glad to look your post.

Thanks a lot and I'm taking a look forward to contact
you. Will you kindly drop me a e-mail?
جمعه 13 مرداد 1396 03:20 ب.ظ
It's appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I have read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or tips.
Maybe you could write next articles referring to this article.
I want to read more things about it!
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:55 ب.ظ
It's really a cool and helpful piece of info.

I'm glad that you just shared this useful info with us.

Please keep us up to date like this. Thanks
for sharing.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:10 ب.ظ
When I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me
when new comments are added- checkbox and
now every time a comment is added I get 4 emails with
the same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service?
Many thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


کارشناس تربیت بدنی

مدیر وبلاگ : عدنان صادقی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
ایا این وبلاگ پاسخگوی نیازهای ورزشی شماست؟





جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :